Welkom Korea!

18 februari 2017 - Gwangju, Zuid-Korea

Of is het eigenlijk welkom Elize? want heel goed voorbereid was ik niet. Ja ik had wat Koreaans geld, visum en een bewijs dat ik aan de universiteit van Chonnam studeer. Maar verder… de gewoontes? Geen idee, die leer je toch pas als je daar bent.

Dus op dit moment ben ik de Nederlander die zich ook gedraagt als een buitenlander. Hallo in het Koreaans zeggen is zo geleerd, maar hoe diep moet je buigen? Moet je alleen knikken of toch een buiging maken. Zouden ze het begrijpen dat het voor een persoon van 1.72 iets moeilijker is om diep te buigen dan voor iemand van 1.48?

Dan heb je ook nog het stokjes/lepel verhaal. Voor sommige producten moet je een lepel gebruiken, zoals soep, maar eet je rijst met een lepel of met stokjes…. Ik heb die keuze gelukkig nog niet, want mijn stokjeskunsten zijn nog ondermaats. Dus dan krijg je stokjes en een zak bonen mee, zodat je thuis kan oefenen (net zoals de Koreaanse kindjes op de basisschool).

Ja, zo vriendelijk zijn de Koreanen wel. Ze willen je overal meehelpen, alleen begrijpen we elkaar soms niet. Gelukkig bestaat er google.translate waar zelfs de functie Koreaans/Engels op zit. Dus zij zeggen wat in het Koreaans en de Engelse tekst staat eronder. Een beetje een bijzondere manier van communiceren, maar ach wie weet leer ik zo ook een paar woordjes Koreaans. Ik heb in ieder geval het alfabet uitgelegd gekregen, dus aan mijn lab-genoten kan het niet liggen, maar aan mij….?

1. Joanne Reijm:
    18 februari 2017
    Fijne tijd daar en al spierpijn van die diepe buigingen?;)!
  2. Tante Ria:
    hoi Elize,
    ik wens je veel succes met de bonen en met de buigingen en met alle andere dingen.
    groetjes tante Ria
  3. Koolhaasfamilie:
    Hoi Elize,
    Leuk om je verhaal te lezen. Ik heb het voorgelezen in de kantine tijdens het eten van een broodje frikandel. Veel plezier & geniet van deze mooie uitdaging.

Groetjes van iedereen van de koolhaasfamilie
  4. Rozalinde Kleijbeuker:
    18 februari 2017
    Een taalstudie naast je stage misschien? Succes
  5. Marika Veenman:
    19 februari 2017
    Leuk dat je ons weer op de hoogte houd van je nieuwe avonturen! hoe lang blijf je?
    groetjes Marika
  6. Elize:
    20 februari 2017
    Als het goed is beginnen de koreaanse lessen over 2 weken, dus ben benieuwd :). Ik blijf tot eind juni in korea als afsluitende stage voor mijn master.