Koreaanse bruiloft

23 februari 2017 - Gwangju, Zuid-Korea

Afgelopen zaterdag ben ik naar een bruiloft geweest, niet een traditionele maar wel een Koreaanse bruiloft. Ik werd afgelopen vrijdag door de prof uitgenodigd om mee te gaan en natuurlijk ga ik mee! En nee speciale kleding hoefde ik niet aan, zouden ze in Nederland moeten doen ;).

Ik werd netjes op tijd opgehaald en inderdaad had de prof zijn standaard kleding aan. Ik blij dat ik geen jurkje had aangetrokken. Onderweg werd er nog even gestopt bij een bank, want tijdens een bruiloft is het normaal om geld te geven, om precies te zijn 100,000 Won. Vroeger, lees ongeveer 30 jaar geleden was het 50,000 Won (50 euro). Doordat bruiloften steeds duurder werden hebben ze het geld verdubbeld. Het idee van het geld is dat je daardoor een startkapitaal hebt, waardoor het makkelijker is om samen te gaan wonen.

Dan kom je aan bij de trouwzaal, loop je naar binnen en wordt je welkom gegeten door een gastvrouw. Daar krijg je een envelop waar je jouw naam en de geluk wensen op schrijft, het geld erin stopt en daarvoor lunchbonnetjes terug krijgt. Als je wel bent uitgenodigd maar niet aanwezig kan zijn, is het de bedoeling dat je iemand anders de geluk wensen en het geld inlevert. Is eigenlijk een bijzondere gewoonte…

Of ik de ouders van de bruid en bruidegom gezien heb weet ik eigenlijk niet. De meeste mensen gaan naar een bruiloft, om te netwerken.  Wij gingen er dus ook heen om te netwerken, want de zoon van een paprikateler ging trouwen. Dus ook andere paprikatelers, directeuren van zaadbedrijven en professors werden uitgenodigd. Vandaar dat ik die dag nog 3 professors Lee heb ontmoet.

Vervolgens begint de ceremonie, de moeders van de bruid en bruidegom lopen arm in arm over een loper om de kaarsen aan te steken. Daarna loopt de bruidegom naar voren om tussen de kaarsen te wachten, totdat de bruid gebracht wordt door haar vader. En dan…. ja dat weet ik niet want op dat moment gaat iedereen die geen naaste familie is naar de lunch, dus ik ook.

De lunch is een lopend buffet met heel veel soorten eten, verschillende soorten rijst en noedels. Met vlees, vis en groente om verschillende manieren bereidt. Ik kan iedereen de  traditioneel bereidde rog met saus afraden, gewoon een tip. Als je genoeg gegeten heb, loop je van tafel en ga je weer naar huis. De bruid en bruidegom... niet gesproken ;).

1. Tante Ria:
    23 februari 2017
    dat is weer eens wat anders dan in Nederland.
    misschien wel leuk het hier ook in te voeren dan krijg je geld toe.
    of...... nou nee doe maar niet zo'n receptie is toch ook wel gezellig.
    groetjes
  2. Ina Kleijbeuker:
    25 februari 2017
    opa zou zeggen lands wijs lands eer
  3. Naomi:
    23 maart 2017
    Hallo Elize zo te lezen gaat alles wel naar wens.Het is leuk om je berichten te volgen
    gezellig wat je allemaal gaat onder nemen groetjes de tantes