All in the name of science

8 maart 2014 - Citrusdal, Zuid-Afrika

Jaja survivalen in het citrusdal, terwijl ik hier probeer een verhaaltje te typen is de stroom uitgevallen. Doordat het veel regent/geregend heeft gebruiken de grote steden te veel stroom en dan krijgen de kleine dorpjes geen stroom. Dus terwijl ik dit schrijf zitten we met kaarsen in de slaapkamer en mijn zaklamp (waarvoor die al niet goed is). Gelukkig heeft mijn laptop nog een paar uur stroom, want die geeft ook best nog wel wat licht. Dan kan ik tenminste nog douchen J, koud water is het toch wel. Maar goed ik ben in het citrusdal voor veldwerk. Zoals de naam het zegt zit ik in een prachtig dal met allemaal citrusbomen. In verschillende boomgaarden doen we onderzoek naar de bladoppervlakte, sapstromen en verdamping van de bodem. Met deze gegevens worden modellen gemaakt en getest, heel interessant en technisch. Om al deze dingen te meten staat er in elke boomgaard een kist vol met loggers, een batterij en een multiplexer. Die natuurlijk niet werken dus de eerste paar dagen heb ik meer draadjes vervangen en schroefjes aangedraaid dan bomen gemeten, maar je weet nooit waar deze technische vaardigheden handig voor zijn. Intussen heb ik nu ook heel veel ervaring in het vervangen van termal couples en heatpulsmeter en staat de blaren op mijn lip, want je moet de heatpuls testen tegen je lippen maar soms is er kortsluiting en is de meter heel warm. Het citrusdal ligt in de Westkaap en het is er nu overdag zo’n 40 graden gemeten onder de boom in de schaduw. Dus overdag proberen we meer onder de boom te zitten dan ernaast, dus heel bruin wordt ik niet van dit veldwerk ;). Ik moet voornamelijk meten hoeveel licht de bladeren opnemen, dus moet ik elk uur 8 minuten meten en dan weer een uur wachten. Dus vandaag heb ik zoveel geslapen onder een boom en we hebben jeu de boules gespeeld met sinaasappelen als tijdverdrijf. De metingen zijn allemaal heel vroeg dus om 5 uur vertrekken we vanaf het huisje, zodat je voor zonsopgang kunt starten met meten en wij blijven meten totdat de zon onder is en dat is rond half 8. Dus ik maak lange dagen, maar heel hard hoef ik nu ook weer niet te werken. Oh ja de titel uitleg, onze slogan van de week is ‘all in the name of science’ als we weer iets moeten repareren met Duck tape en ty raps. Of als we weer onder een boom leggen om iets te meten en er een spin over je heen rent. Dus ja science is soms niet zoals mensen denken.

1. Gerrita:
    8 maart 2014
    lekker technisch :P
  2. Laurens:
    10 maart 2014
    Leuk!
  3. Ina Kleijbeuker:
    10 maart 2014
    Nou Elize lekker technisch. de boom vind ik ook wel leuk om te zien. Het restaurant was dat ook de plaats waar jullie sliepen?
    Door de reclame foto's heb ik in eerste instantie niet door dat er ook nog foto's geplaatst zijn.
  4. Lydd:
    19 maart 2014
    Ha mop!
    Haha wat goed, all in the name of science! Zelfs vroeg opstaan, wauw :). Hou je de survival een beetje uit?
    Maak er wat moois van!